Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera :)

Thursday, February 24, 2011

Tong Sampah Merata-rata

Setiap hari kita 'membuat' sampah, membuang sampah, tapi sekali sekala ja mengutip sampah :P Percayalah. tulang2 ikan dan tulang ayam lepas kita makan? kalau makan telur goreng sekalipun, kita buat sampah kulit telur walaupun secara indirect tukang masak yang buang.

Basuh sebelum masak :)
Pernah tak awak kutip sampah tengah jalan dan buang ke tong. Kalau pernah, tahniah2! hehe :) Walaupun tu sampah orang lain, awak ada tanggungjawab, berihsan pada alam. Bukan niat untuk menunjuk2 pon.

Tu sampah umum. Sudut lain pulak, banyak jugak tong sampah yang direka tanpa rela. hahah :P Contoh paling senang, handbag orang pompuan, kotak pensel, beg sekolah. Tu boleh tahan lagi, status dia, tong sampah sementara. Ini sungai dengan longkang2 macamana? Sekali TERbuang tu memang tak kutip balik dah.

Bila dah jadi tabiat, tangan tu cepat ja buang sampah merata. Boleh bayangkan tak persepsi orang yang tengok? Tapi tula, persepsi manusia tak penting pon sebenarnya. Ingatlah yang Allah Maha Melihat setiap yang kita kerjakan. Wallahu A'lam.



● ─ ●
Usah dijadikan perut anda tong sampah =.=' 
u are what u eat. 
banyak penyakits berpunca dari makanan ha..



  

4 ● genius ●:

HEROICzero said...

tong sampah yang direka, kereta aku ~

pernah ambil sejam untuk bersihkan sampah2 semua. tapi sampah2 kering je lah. kertas2, resit2, surat khabar.

T__________________T

+akufobia+ said...

kau adalah sampah kalau buang sampah merata.

Mentadak Mentadu said...

em. sampah msrkt! tapi sadis oh baby baru lahir jadi smpah T_T

Mentadak Mentadu said...

heroic: hahaha tong sampah bergerak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...