Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera :)

Monday, February 14, 2011

Jangan Jadi Tamak!

Aku yakin, tiada dalam sejarah, blogger ialah 'seekor'. Hahah :P Kita semua manusia.Satu sifat manusia yang memang ada dalam diri yang kena kawal ialah TAMAK.
Kalau orang yang tamakkan harta, buruk rupa sungguh. Terbeliak biji mata tengok duit banyak.
Itu baru harta, tak sentuh lagi tamak makan sampai membazir, makan sampai jijai sebab bertuhankan nafsu. Jangan ingat nafsu tu tak wujud selain seks yer. 


Boleh tak aku cakap, jangan jadi tamak dalam berkasih sayang. Sebab tu la wujud ungkapan 'erti cinta pada memberi'. Hehe :) Hargailah yang di sisi kita. Memang ramai yang lebih cantik dan baik. Tapi ingat, jangan Tamak! hahah :P
 
Lagi satu, boleh tak aku cakap, jangan jadi tamak untuk menuntut ilmu. Lebih baik ilmu yang sedikit, diamalkan, daripada yang banyak, didiamkan. Tapi taklah bermaksud tak payah tuntut ilmu bersungguh2. Cumanya, tak payahlah tension2 nak memiliki ilmu jikalau tujuannya, nak mengatasi orang lain. Buruk sungguh jadinya.


Kita tahu yang ilmu itu cahaya. Cahaya tu..tak masuk dalam hati orang yang berbuat maksiat. Tinggi kan darjat ilmu tu? dan manusia pulak, apalah sangat ilmu yang ada kalau nak dibandingkan dengan Yang Maha Agung, tuhan pentadbir seluruh alam. Terasa kerdil sangat.

Kalau rasa kita ni, selalu bersungut nak study, istigfar la balik. Perbetul dan perbaharui niat kita, bila mengadap buku ja, maksudnya kita tengah beribadah :) Haa...kan sejuk hati bunyinya. Mungkin satu malam kita tak dapat kuasai satu tajuk. Suku tajuk pun jadilah. Bersyukurlah dari tak dapat langsung. Esok baca lagi :)

Learning is not for the exam, it is for the whole journey of life.
(En Haidzir, 2010)



● ─ ●
Kan ada pepatah, orang tamak selalu rugi. Berasa cukup apa ada. Berusahalah untuk tidak menjadi seperti anjing dan bayang2. :P




0 ● genius ●:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...