Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera :)

Wednesday, February 16, 2011

Menatang Minyak yang Penuh, Akhirnnya Tertumpah Jua

Ingatan kita semua, bermula dari umur brapa? Ada tak yang bermula dari hari kelahiran dia? Mesti takda. Kalau aku, mungkin 5-6 tahun. Tu pon ingat2 lupa. Agak2, macam mana la gambaran kasih sayang yang mak ayah kita curahkan kat kita dalam tempoh 'tak ingat' tu. 


Walau betapa buruknya perangai mak ayah, yang juga manusia biasa, siapa kita untuk pandang rendah pada mereka tatkala kita menganjak dewasa? Lagi sedih, wujud jugak anak2 yang mencari kesalahan mak ayah. Apa dah hebat sangatkah kita ni? Tangan mana yang suapkan nasik sampai kita besaq tara ni? 

Cuba lapangkan dada tu sikit. Sudah2 lah nak pertikaikan. Boleh muntah darah kalau nak balas tu semua. Tapi ada ka mak ayah kita mintak balas? Kita tunjuk rasa hormat pon dah cukup bagi kepuasan dah.

Betapa kecewa mak ayah kita bila anak2 waktu kecik ditatang bagai minyak penuh, tapi penyudahnya tertumpah habis. Sementara mak ayah masih ada, ringan2kanlah hati untuk mintak ampun. Kita ni anak, tak layak nak berkecil hati dengan mereka. Abaikan siapa betul siapa salah. Maaf tak perlu duit berjuta, cuma kerendahan hati dan keikhlasan jwa.



● ─ ●
Orang tua2 ni, marahnya sayang, tegurnya sebab prihatin. Lantaklah minyak tertumpah. Boleh lap apa..... hoho! kalau boleh jangan la tumpahkan :P




0 ● genius ●:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...