Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera :)

Friday, November 13, 2020

Judgemental - Penghakiman

Posting ni sebenarnya nak ucapkan PENGHARGAAN yang sangat besar untuk seorang sahabat yang namanya sama dengan penulis. Tentulah nama lain yang ada maksud yer :P mentadak (bukan nama sebenar) Thank you bebeh.. u know, who you are <3

Jauh sudut hati, betapa bersyukurnya dikurniakan seorang sahabat yang tak pernah judge kita, kita boleh cerita dan bagi pendapat macam-macam berkenaan apa-apa perkara dan beliau masih terima kita seadanya. Kita tak perlu explain pun diri kita kat sapa-sapa. 


masing2 ada kelebihan masing2 yer tak?

Pastu sambung..member yang baik, yang rare, dia sangat lah jujur kritik kita suka hati dia ja.. haha dan kita takkan terasa pun. Dan yang paling penting, attitude tu bukan antara kita dua saja, tapi dengan orang lain jugak. Maknanya, kita sama-sama takkan judge orang lain jugak.

Member baik macamni, apa pun yang dia cakap berdasarkan penelitian dia, pendapat dia, kita boleh terima dengan berlapang dada. Walaupun kita tahu kadang-kadang apa dia nampak tu lain, kita nampak lain.. Tapi kita takkan cakap pun kat member kita ni, SALAH apa yang hang nampak, hang tak duduk tempat aku, hang tak tau apa aku tanggung, sebab.. kita respect each other. Itulah perkara pokok dalam komunikasi kan.

Well.

Inilah masalah utama kita, bila kita harap orang paham kita. Kita takut bila orang judge kita. Tak semua manusia yang cross garisan takdir kita se-spesis dengan kita macam cerita kat atas tadi. Ramai yang suka menghukum. Kadang-kadang kita sendiri pun terhukum orang. Kadang-kadang bila orang judge kita, mula lah kita rasa nak buktikan sebaliknya.

Baik.

Sejauh mana pun seorang manusia tu satu frequency dengan kita, mesti ada sekurang-kurang nya satu dua pendapat yang akan bercanggah. Raikan saja lah. Memang lah dia takkan paham apa yang kita rasa, sebab dia hidup pada perspektif berbeza. Dan pasti apa yang dia lontarkan kat kita tu, ada hikmah yang Allah kirimkan untuk sampai ke kita melalui dia. Ha cari hikmahnya tu.

Dan setiap manusia tu, pasti ada certain attitude dia yang menonjol. Tak payah pikir jauh-jauh. Tengok diri kita sendiri saja. Dan orang sekeliling yang kita kenal. 

Ada yang ego nya melangit. Tapi dia bukan orang yang sombong pun. Ada keadaan-keadaan tertentu yang nampak buruk sangat.

Ada yang cepat rasa bersalah. Tapi dia bukan orang yang loser in heart pun. Ada keadaan-keadaan tertentu yang nampak buruk sangat.

Ada yang jenis kuat marah. Tapi bukan pendendam pun. Ada keadaan-keadaan tertentu yang nampak buruk sangat.

Ada yang jenis kuat menyindir. Tapi dengan orang tua-tua dia hormat. Ada keadaan-keadaan tertentu yang nampak buruk sangat.

Ada yang tak boleh orang lebih dari dia. Tapi dia punya usaha untuk dapatkan sesuatu tu, 200% berbanding orang lain. Ada keadaan-keadaan tertentu yang nampak buruk sangat.

Kalau semua yang kita nampak pada ayat-ayat depan, buat kita judge orang tu dengan hanya satu attitude dia yang menonjol, dan kita anggap itulah satu-satunya yang akan merosakkan hubungan baik kita dan dia, tak bijak lah kita kan?

Cuba tengok.

Cari keunikan seseorang tu. Tak kisah siapa. Seronok tau, bila kita analyse dan ambil pengajaran dari sikap manusia, kadang-kadang perkara kecik, meskipun dari budak kecik. Dan, kita semakin belajar untuk menerima dan menyeimbangkan. Contoh mentadak sendiri, memang suka rasa bersalah kat orang. Selalu ada tendency untuk cakap, aku selalu menyusahkan orang. Tapi dalam masa yang sama, kata-kata tu tak membawa kesan negatif pun. Biasalah, sapa yang tak buat silap. Say Sorry dan istighfar lah banyak-banyak kan. Ha selesai insyaAllah.

Semakin panjang perjalanan hidup kita yang lepas-lepas, semakin singkatlah pulak perjalanan kita ke depan. Dan, semakin ramailah watak-watak yang Allah temukan dan pinjamkan untuk kita dan untuk dia jugak. Dan kepada member mentadak (bukan nama sebenar), semoga dilimpahi kebahagian dunia akhirat buatmu, Aamiin... you're just kind and loving.

Dan kepada sesiapa yang terbaca post ni, you are the only judge of yourself. Even if the world, are trying to decide on you, let the world just be the attorneys in your life court. You decide. Whenever your decision is against the world, do not ever be afraid of the future comments of the world, cause life never promises a straight road, but stays in straight path. If you're living with the world's argument as your basic logic in your life path, you are going nowhere but confusion along the way. Seek His guidance my dear, seek His guidance, my dear me, too. 

Dan, keputusan kita bukanlah sepenuhnya dari kita, libatkanlah Allah dalam setiap urusan kita. InsyaAllah, semoga hidup kita terbimbing. Pengajaran terbesar secara peribadi yang pernah berlaku suatu masa dulu, apabila kita berusaha atas petunjuk Allah, dan berusaha untuk menghalalkan sesuatu untuk gapai redha Allah, tidak wujud pun, isu retorik atau tersasar dari asas yang betul apabila teruji dengan perasaan yang tawar dan halangan yang tak terlangkau. Kena banyak sabar, kena ambil waktu.

Have faith.

Sentiasa ada jalan yang luas untuk kita explore, untuk kita capai matlamat yang pada awalnya petunjuk itu jelas. Melainkan, sampai satu tahap yang kita yakin, hati kita tenang dengan sesuatu keputusan besar yang kita ambil, tak gopoh, tak goyah, setelah mohon petunjuk sungguh-sungguh dari Dia. Maka yakin.

Sekiranya dengan keputusan tersebut tidak juga menenangkan, anggaplah itu ujian untuk kita semakin dekat dengan Dia. Wallahua'lam.

Dan, it is not a bad move to be judgemental, be a good judge only to ourself then :) lets make a good move :)

And again, TQ dear friend, you're one of a kind <3 

0 ● genius ●:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...