Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera :)

Wednesday, May 27, 2020

Fokus vs Superior Checklist

Makin besar dan berat amanah yang kita perlu pikul, lindung, capai, cover, maka makin bersepah lah senarai to do list and to think as well.

Bila terlalu tepu, kadang-kadang member cuma cerita benda simple atau explain benda mudah, kita masih mintak ulang balik, nak hadam. Tak dinafikan makin menjadi-jadi kekerapan blurr macam tu. 

Kita makin hilang fokus. Mungkin jalan keluarnya, kita perlu reset sesuatu. Mungkin, superior checklist kita selama ni bukanlah solat.




Hebat didikan solat, beribu hikmahnya. Cuba kaji balik betapa cantiknya Allah susun waktu solat yang cukup dinamik, berhubung rapat dengan pergerakan alam. Tidak tetap masanya tetapi tepat pada kiraan semesta.

Jadi apa kaitan fokus?

Sungguh, patuh waktu solat akan mendidik jiwa hamba yang teratur dan terarah.
Fokus, bukan sesuatu yang statik atau tidak berubah, tetapi pada tepatnya pemusatan fikiran pada sesuatu perkara, pada masa yang tepat.

Fokus juga bukan bermakna pemikiran kita terbatas, tetapi tertumpu. Minda tetap bebas berimaginasi, bukan mengelamun dan blurr tak tentu arah. 

Boleh. Pelan-pelan. Jadikan solat sebagai superior checklist kita.




● ─ ● 
Nak capai istiqomah untuk insan biasa macam kita, memang bukan mudah, dan bukan juga mustahil. Seberapa saintifik pun perkaitan solat dengan duniawi kita dan tumpuan fikiran kita, tetaplah luruskan niat untuk bersungguh-sungguh mengharap redha Allah dalam apa jua tingkah kita.

Dah solat?






0 ● genius ●:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...