Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera :)

Friday, October 21, 2016

Magic of 'Telepathy'

Setiap hari manusia berkomunikasi. Jika tidak dengan orang lain, system badannya sendiri pon dah saling ber'komuniasi' dengan cara mereka sendiri, tanpa henti. Hebat ciptaan Allah kan.



Ada satu jenis talian rahsia yang kita tak dapat nak explain. Telepathy. Transmission of information nya direct, mind to mind, hubungan yang takda sambungan secara reality tapi komunikasinya wujud. Complicated nya!

Jadinya, POSITIF lah dalam ber'networking'. Bernafas kita di atmosfera yang sama, mengagumi pada keindahan bulan yang sama, berpijak di lantai bumi yang serupa, bersujud ke arah kiblat yang sama.

Perbezaan rupa, status, pemikiran, dan pendirian yang dikurniakan kepada kita tidak lain hanya untuk mencampur gaul rencah kehidupan yang berwarna warni.

Namun! Positif bukan bermakna tunduk dan mengalah! Melihat kesalahan malah kerosakan dengan kacamata jiwa yang mengecil sehingga akhirnya berkaca di penjuru mata.

Positif, dalam ertikata kita mampu melihat apa itu kebaikan dan keburukan. kebaikan bukan lah untuk dijulang agar jatuh berderai, keburukan bukanlah untuk dikeji, dihenyak, dan dihempas.


Bersuaralah! biarpun ketidakpuasan hati cuma segaris contengan.
Bersuaralah! melalui kata-kata berhikmah.
Bersuaralah! dari jiwa besar yang tiada hasad dendam.
Bersuaralah! titipkan kebenaran, bukan kepura-puraan.

Tidak kurang juga yang perpegang teguh bahawa tidak semua perlu dilontarkan.

Ya, tepat. Tidak semua perlu dilontarkan tapi dengan satu syarat yang ketat, iaitu.. usah disimpan, dipendam, ditimbulkan garisan-garisan contengan di hati sehingga dipintal menjadi amarah bisu. Lantas jiwa melemah dan menyalahkan setiap babak kehidupan.

POSITIF. Bina 'telepathy' kuat antara kita dan pencipta. Moga sempit dan serabut yang menghimpit hati kita saat membaca ni, lapang dan semakin kental. InsyaAllah.



● ─ ● 

Usah putus-putus berdoa. Itu 'telepathy' terbaik. Insya Allah.  







1 ● genius ●:

tushar soni said...
This comment has been removed by a blog administrator.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...