Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera :)

Monday, July 1, 2013

Menulis Adalah Terapi

Bukan terapi kecantikan, tapi terapi untuk reflect balik apa yang terbuku dalam diri kita.

Betul kan? bila kita baca balik satu2 setiap penulisan kita, kita akan flash back balik saat kita menulis tu termasuklah lenggok bahasa, isi yang terselit dan juga perasaan yang di terjemahkan.



Bagi aku, menulis ni mudah, kita akan tulis sesuatu yang direct dari kata-kata hati kita. Sebab masa tulis tu kita bermonolog dalam hati. Kecualilah yang suka sebut2 sambil menulis tu :P

Masa abang aku mengajar skill2 syarahan zaman budak2 dulu, pesan abg yg aku ingat sampai sekarang ialah

"Setiap yang keluar dari hati, tempat sampainya di hati jugak"

Ayat ni dipesan supaya aku dapat menghayati setiap dari kata-kata yang dilontarkan kat hadirin dan hadirat tu.. Haha :P Baru hasilnya best.

Jadi apa maknanya sesuatu tu keluar dari hati? bila niat kita memang selari dengan apa yang disampaikan. Bait2 perkataan yang kita cakap, kita paham dan kita nak benda tu sampai pada orang. Walaupun kita tau yang penerimaan setiap orang x mungkin boleh serupa.


● ─ ●  
Banyak cara untuk hilangkan stress. Menulis juga salah satu :) Tapi.. tulislah sajak ka, blog ka, buku ka, novel ka, untuk hilang stress.. tapi yang menggenggam perasaan kita hanyalah Dia. Banyak2 ingat Allah, in sya Allah tenang :)


2 ● genius ●:

S.E. H. said...

post yg best dan jujur aftr dh lama hang x mnulis, :)

Mentadak Mentadu said...

tula.. baru tingat aku ada blog rupanya :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...