Assalamu'alaikum & Salam Sejahtera :)

Wednesday, April 13, 2011

Um Malásia

Hehe...aku takda masalah dengan 1 Malaysia sebab bagi aku, ni salah satu simbol perpaduan.

BERSEKUTU BERTAMBAH MUTU


Kebersamaan kita dalam konsep 1 Malaysia ialah pada semangat cinta akan tanah air, sayangkan negara, dan semangat kekitaan(takda bezanya antara kaum). Semua kita sama. Semua ada TANGGUNGJAWAB untuk membela negara sebab kita berkongsi negara yang sama. Walaubagaimanapun, Melayu tetap tuan rumah.  Perkara 153 sikit pon takkan terjejas. Biarlah kita duduk, berdiri, baring sekalipun sama rendah, tinggi dan terlentang, hak kita takkan tergugat andai pemimpin bijak menepis setiap helah dan tegas dalam berkeputusan.

Hakikatnya, hak kita tetap macam tu, jangan gelabah tak tentu pasal. Cuma! ada segelintir bangsa lain yg tak puas hati dgn hak tu, yang nak disama ratakan jugak(melampau). Tapi tu takda kena mengena dengan konsep perpaduan 1 Malaysia ni kan. Kesian gak aku ke pemimpin tu, niat nak satukan pemikiran rakyat dalam bermasyarakat, dikaitkan itu ini pulak.

Kita tuan rumah meh. Takkan senang2 nak bagi hak asal kat orang. Mungkin ada generasi moden berpendapat, apalah sangat hak tu, siapa usaha dia dapat. Ceh! Ingat, setiap dari kita dilahirkan dalam satu puak(bangsa). Tu memang fitrah dah. Bukankah jadi tanggungjawab untuk kita membela bangsa kita? Bangga dengan bangsa kita? Tu sebab hak tu kita kena pertahankan. Tanah ni milik nenek moyang kita dulu taw. Betapa moyang moyet kita sanggup tahan dada sebagai benteng negara, siap bertumpahan darah untuk harga sebuah kedaulatan negara. Kita kena sedaq kepentingan tu semua! 

Tapi dalam masa sama, Perpaduan tetaplah harus berbunga mekar dalam masyarakat berbagai etnik hari ni. Bagi aku, konsep ni sesuai untuk dipupuk. Apa-apa pon, jati diri kita sebagai orang melayu kena tetap kukuh. Usaha membangunkan diri dan bangsa harus tetap bernyala. 


Jadi apalah dosanya konsep perpaduan ni bertapak dalam jiwa rakyat Malaysia? 
Apalah salahnya kita berkongsi nikmat keharmonian bersama2?

Benda simple macam ni pon nak jadi masalah. Kondem orang nombor satu. Telunjuk tak pernah bengkok. Soalnya mudah ja.. bila kita membenci sesuatu, benda wangi macam manapun akan busuk. Oleh sebab kita mencari kesalahan, jadi kesalahan jugalah yg kita temukan. Awak takut konsep ni mengapa-apakan hak bumiputera? Nak suruh bersatu padu ja pon.. Em..

Yang aku tak berkenan cuma 'salam 1 Malaysia'

mungkin terbawa2 dari istilah

~ salam perkenalan
~ salam perpisahan
~ salam rindu bersalut madu
~ salam peluk cium guling2
~ salam sayang dari perantauan.

Kan lagi manis, sebut Assalamu'alaikum wbt. Padat maknanya :)



● ─ ●
maksud yang aku nak sampaikan bukan pro atau anti kerajaan sebab belum cukup umo mengundi :P sekadar pendapat.


atas tu bahasa potugis. harap maklum. 

2 ● genius ●:

Ayie said...

biasa laa.. orang mane pernah puas selagi tak mengikut hati dia.. manusia.. benda remeh pun nak dikecohkan.. haiz.. =.=''

Mentadak Mentadu said...

yup..dah jadi hobi..hoho~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...